Текстильні стропи - вантажопідйомні (вантажозахоплювальні) пристрої застосовувані при вантажно-розвантажувальних робіт.
Виготовлення текстильних строп – виробляється із синтетичних матеріалів поліестерової стрічки методом прошивки стрічки між собою. Розрізняють кілька основних видів виробництва текстильних строп:
СТП – стропи текстильні двохпетлевий
СТК – стропи текстильні кільцевий
1СТ - стропи текстильні одногілковий
2СТ – стропи текстильні двохгілковий
3СТ - стропи текстильні трьохгілковий
4СТ - стропи текстильні чотирьохгілковий
Запас міцності на таки стропах становить 7:1.
Додатково текстильні стропи маркуються кольором (тобто залежно від кольору стрічки можна визначити вантажопідйомність виробу).
Розшифровку залежності вантажопідйомності - колір можна побачити в Таблиці 1.
Таблиця 1.
Ширина стрічки, мм |
Колір стрічки |
Тип стропи |
||||
СТП (СТК) |
1СТ |
2СТ |
3СТ |
4СТ |
||
Колірне розшифрування залежно від кольору стрічки вантажопідйомність текстильних строп, тн (для строп тип 2СТ, 3СТ, 4СТ при однаковій ширині стрічки можлива різна вантажопідйомність виробу в цілому при установці різного такелажного обладнання (гаків, ланок, скоб тощо). |
||||||
30 |
Фіолетовий |
1тн |
1тн |
1,0тн |
1,0тн, 1,6тн, 2,0тн |
1,0тн, 1,6тн, 2,0тн, 2,5тн |
60 |
Зелений |
2тн |
2тн |
1,6тн, 2,0н |
2,5тн, 3,2тн, 4,0тн |
3,2тн, 4,0тн, 5,0тн |
90 |
Жовтий |
3тн |
3тн |
2,5тн, 3,2тн |
5,0тн |
6,3тн, 8,0тн |
120 |
Сірий |
4тн |
4тн |
4,0тн |
6,3тн |
10,0тн |
150 |
Червоний |
5тн |
5тн |
5,0тн |
10,0тн |
12,5тн |
180 |
Коричневий |
6тн |
6тн |
6,3тн |
12,5тн |
16,0тн |
240 |
Синя |
8тн |
8тн |
8,0тн |
16,0тн |
20,0тн |
300 |
Помаранчева |
10тн, 12,5тн |
10тн, 12,5тн |
10тн, 12,5тн |
20,0тн |
25,0тн, 32,0тн |
Основні переваги текстильних строп:
- Збереження вантажу, при використанні текстильних стропів вантажі з м'якими кромками або ретельно підготовленими поверхнями менше пошкоджуються під час вантажно-розвантажувальних робіт.
- Невелика власна вага та еластичність. Текстильні стропи значно легші за канатні і ланцюгові стропи, а також займають набагато менше місця і мають високу еластичність.
- Безпека. З текстильними стропами безпечніше працювати тому що на текстильних стропах не буває металевих волосків, що стирчать, що призводять до травм.
- Висока зносостійкість. Текстильні стропи більш зносостійкі. Вони менш схильні до деформаційних змін, досить швидко набувають первісного вигляду. Текстильні стропи менш схильні до впливу абразивних матеріалів, не схильні до впливу багатьох хімічних речовин (кислот, лугів, окислювачів, морської води).
До недоліків текстильних строп можна віднести:
- Відносна крихкість строп при переміщенні вантажів з гострими кромками (можливе застосування даного виду строп за умови комплектації додатковими захисними чохлами або підкладками).
- Збільшення ширини стропи зі збільшенням вантажопідйомності.
Основні вимоги до переміщення вантажів стрічковими стропами:
1. Для систем стропування призначеного до підйому та переміщення вантажу повинні застосовуватися стропи, що відповідають масі та особливостям вантажу, що піднімається. Повинні бути перевірені розрахунком мінімально необхідна кількість гілок та кути їх нахилу. Стропи загального призначення рекомендується підбирати так, щоб кут між гілками не перевищував 120 °.
2. З'єднання гака вантажопідіймальної машини з підвісками, петлями стропів має бути надійним. Підвіска стропа повинна фіксуватися засувкою гака. Монтажна петля стропа повинна фіксуватися клямкою гачка стропа (за наявності такої клямки).
3. З метою попередження падіння вантажів під час підйому та переміщення їх кранами слід дотримуватися таких правил стропування:
- при обв'язуванні вантажу стропи повинні накладатися без вузлів та перекруток;
- при підйомі вантажів з гострими кромками (дощок, швелерів, куточків, двотаврів) стрічковими стропами рекомендується застосовувати захисні чохли, що одягаються на строп, або спеціальні підкладки між вантажем та стрічкою стропа;
- при стропуванні вантажів складної конфігурації необхідно враховувати розташування центру ваги вантажу. Підводити строп під вантаж слід так, щоб унеможливити його вислизання під час підйому;
- обв'язувати вантаж потрібно таким чином, щоб під час наступного переміщення виключити падіння його окремих частин та забезпечити стійке становище. Для цього стропування довгомірних вантажів (стовпів, труб тощо) слід виконувати не менше ніж у двох місцях;
- невикористані для зачіпки кінці багатовіткового стропа повинні бути укріплені так, щоб при переміщенні вантажу краном виключалася можливість зачеплення цих невикористаних кінців стропа за предмети, що зустрічаються на шляху.
4. Робочі поверхні гака вантажопідіймальної машини повинні унеможливлювати пошкодження стропа, не мати гострих кромок.
5. Забороняється використання стропів для переміщення таких вантажів, вилучення стропів з-під яких супроводжується обов'язковим тертям стропів, затиснутих між вантажем та опорою, на яку вантаж встановлений.
Контролює технічний стан строп при експлуатації.
Норми та правила бракування стропів із текстильної стрічки
1. Перед підйомом та переміщенням вантажу строп повинен бути підданий зовнішньому огляду.
2. Відповідальні за утримання вантажопідіймальних машин у справному стані та особи, відповідальні за безпечне виконання робіт вантажопідйомними машинами, повинні проводити огляд стропів, за винятком рідко використовуваних кожні 10 днів, а вантажозахоплювальних пристроїв, що рідко використовуються, - перед видачею їх у роботу.
3. Вантажозахоплювальні пристрої, які не пройшли зовнішнього огляду та технічного огляду до роботи не допускаються. Непрацездатні стропи, а також стропи, що не мають бирок, не повинні перебувати у місцях виконання робіт.
4. При огляді стропів необхідно звернути увагу на стан стрічок, швів, гаків, скоб, замикаючих пристроїв, обойм, карабінів та місць їх кріплення.
5. Стропи не повинні допускатися до роботи, якщо:
- відсутня бирка або не читаються відомості про строп;
- є вузли на несучих стрічках стропів;
- Є поперечні порізи або розриви стрічки незалежно від їх розмірів;
- Поздовжні порізи або розриви стрічки, сумарна довжина яких перевищує 10% довжини стрічки гілки стропа, а також одиничні порізи або розриви довжиною більше 50 мм;
- місцеві розшарування стрічок стропа (крім місць загортання країв стрічок) на сумарній довжині більше 0,5 м на одному крайньому шві або на двох і більше внутрішніх швах, що супроводжуються розривом трьох і більше рядків шва;
- поверхневі обриви ниток стрічки загальною довжиною понад 10 % ширини стрічки, спричинені механічним впливом (тертям) гострих кромок вантажу;
- витріщення ниток зі стрічки стропа на відстань понад 10 % ширини стрічки;
- наскрізні отвори діаметром понад 10% ширини стрічки від дії гострих предметів;
- пропалені наскрізні отвори діаметром понад 10 % ширини стрічки від впливу бризок розплавленого металу або наявність трьох і більше отворів на відстані між ними менше 10 % ширини стрічки незалежно від діаметра отворів;
- забруднення стрічки текстильного стропа (нафтопродуктами, смолами, фарбами, цементом, ґрунтом тощо) понад 50 % довжини стропа;
- сукупність всіх перерахованих вище дефектів на площі понад 10 % ширини і довжини стропа;
- зношування стрічки текстильного стропа більше 10 % ширини петель стропа.
6. Забороняється експлуатація стропів з наступними дефектами та пошкодженнями металевих елементів (кілець, петель, скоб, підвісок, обойм, карабінів, ланок тощо):
- тріщинами будь-яких розмірів та розташування;
- зносом поверхні елементів або наявністю місцевих вм'ятин, що призводять до зменшення площі поперечного перерізу на 10% і більше;
- Наявністю залишкових деформацій, що призводять до зміни початкового розміру елемента більш ніж на 3%;
- ушкодженням різьбових з'єднань та інших кріплень.
7. Забороняється ремонт стропів силами власника.
Консультація
від справжніх
професіоналів
Ми знаємо відповіді на усі питання про вантажопідйомне обладнання, яке ви завжди хотіли запитати, але боялися зробити це ))