Перейти до основного вмісту

 

Kvinta TD - Виробник такелажу, канатів та строп

 

(044) 205-43-13(044) 205-43-05(067) 446-22-16(099) 361-31-77

(044) 205-43-13 (044) 205-43-05 (067) 446-22-16 (099) 361-31-77

Питання при виборі сталевих канатів

Як правильно транспортувати канат сталевий?

1.1 Канати транспортують транспортом усіх видів у критих та відкритих транспортних засобах відповідно до правил перевезення вантажів, що діють на транспорті цього виду.

1.2 Канати поставляються на котушках або в бухтах залежно від діаметра та довжини каната та умов замовника.

1.3. Під час доставки каната на місце зберігання або навішування барабан повинен бути знятий з транспортного засобу вантажопідйомними механізмами таким чином, щоб не допускати пошкодження каната та барабана. Забороняється скидання барабана з канатом з транспортного засобу або зняття способами, що призводять до його псування.

У процесі цих робіт сам канат не повинен входити в контакт, ні з якою частиною вантажопідіймального механізму, такий як гачок крана або вилка автонавантажувача. Переважно використовувати текстильні стропи.

 

Як проводитися ПРИЙМАННЯ КАНАТУ?

2.1. Відразу після поставки канат повинен бути обстежений на предмет стану каната та відповідності сертифікату якості (або копії сертифіката засвідченої печатки продавця) та вимогам замовлення. Якщо виявлено пошкодження каната або його упаковки, це має бути зареєстроване в транспортній накладній.

2.2 Сертифікат відповідності виробника каната повинен зберігатися в надійному місці, наприклад, з посібником з експлуатації крана. Без сертифіката відповідності (або копії сертифіката завіреної друку продавця) власник не має права використовувати канат з метою підйому.

 

Як необхідно правильно зберігати сталеві канати?

3.1. При розвантаженні та складуванні не допускати порушення цілісності барабана (заводської котушки) його упаковки, мастила та механічних пошкоджень сталевого каната.

3.2. Зберігання канатів повинно здійснюватися в чистих, сухих і провітрюваних приміщеннях (де коливання температури та вологості повітря несуттєво відрізняються від коливань на відкритому повітрі), в умовах, що виключають вплив атмосферних опадів, а також хімічних випарів, пари, сольового розчину та будь-яких інших корозійно-активних речовин. Недотримання цієї умови може призвести до забруднення каната сторонніми речовинами, що сприяють утворенню корозії ще до його введення в експлуатацію.

3.3. При зберіганні у споживача каната, намотаного на барабан, вісь барабана повинна бути паралельна до підлоги, на якій барабан встановлений. Барабан має бути розташований таким чином, щоб простір під ним провітрювався. Не можна укладати барабани безпосередньо на землю. Вони мають бути встановлені на спеціальні настили, підкладки-бруси або стійки.

3.4. Якщо канат постачається на транспортному барабані, протягом тривалих періодів зберігання, особливо при теплому навколишньому середовищі, барабан повинен періодично прокручуватися, щоб запобігти перетіканню мастила в канаті.

3.5. Переконайтеся, що умови зберігання та захисту канатів повністю унеможливлюють їх пошкодження в момент розміщення на склад, при зберіганні або вилучення зі складу. Нехтування зазначеними рекомендаціями може призвести до втрати міцності каната та зниження його напрацювання або навіть повної непридатності його для експлуатації.

 

Як правильно робити розмотування сталевого каната?

4.1. Для розмотування каната, що надійшов у бухті, необхідно поставити її на підлогу вертикально, після чого, утримуючи вільний кінець каната, необхідно котити її прямою, не допускаючи забруднення каната пилом, піском, вологою або іншим шкідливим матеріалом.

4.2. Неприпустимо розмотувати канат з нерухомо покладеною плазом бухти, оскільки це призведе до перекручування каната та утворення петель на ньому.

4.3. Бухту можна розмістити на поворотному столі, що дозволить розмотати канат, потягнувши за зовнішній кінець.

4.4. Для розмотування канатів, що надходять на транспортному барабані повинні застосовуватися спеціальні розмотувальні пристрої, що забезпечують горизонтальне розташування осі барабана і оснащені гальмівним пристроєм для створення натягу каната, щоб уникнути утворення петель і заломів. Розмотування каната без застосування гальмівного пристрою, а також створення натягу шляхом гальмування самого каната забороняється.

4.5. Установка транспортного барабана в розмотує пристрій проводиться за допомогою валу, що володіє достатньою міцністю, що пропускається через осьовий отвір барабана.

4.6. Транспортний барабан повинен бути розташований таким чином, щоб кут девіації вчасно навивки був зведений до мінімуму (1,5° max.). Діаметр шийки транспортного барабана повинен бути не менше ніж 15 номінальних діаметрів каната. Недотримання цієї умови може призвести до пошкодження каната вже під час його перемотування.

4.7. При перемотуванні не допускається знакозмінний перегин каната. Змотування з дерев'яного барабана та намотування на барабан лебідки (барабан механізму перепуску) необхідно проводити знизу – вниз. Допускається в окремих випадках перемотування зверху – нагору.

4.8. Звільнення від кріплення зовнішнього кінця каната на транспортному барабані або на бухті повинно здійснюватися з особливою обережністю, щоб уникнути травм.

4.9. Категорично заборонено розмотування каната з барабана шляхом скидання витків з їх подальшим укладанням кільцями в бухту.

4.10. Заборонено розтягувати канат землею перед наважкою з метою проміру довжини або іншою метою. Вимірювання довжини повинно здійснюватися лише на перемотувальних пристроях, оснащених вивіреними лічильниками довжини.

 

Як правильно різати канат?

5.1. При різанні каната на нього з обох боків від місця розрізу мають бути накладені бандажі (перев'язки). Кількість та ширина бандажів залежно від діаметра каната повинні відповідати величинам.

Відстань між бандажами має бути не меншою за крок звивки.

5.2. Відсутність належних перев'язок на канаті під час різання може призвести до деформації каната.

5.3. Забороняється проводити різання канатів за допомогою електрозварювання.

5.4. При різанні спіральних несучих канатів, підйомних канатів закритого типу, а також багатошарових канатів на кожному кінці каната необхідно встановлювати по два повернутих відносно один одного на 90 ° чотирьох болтових затискача з відстанню між ними, що дорівнює 2 - 4 діаметрам каната.

 

Які вимоги до навішування сталевих канатів?

6.1. Після транспортування каната на робочий майданчик він повинен бути перевірений на предмет відсутності пошкоджень.

6.2. Перш ніж встановити новий канат, необхідно перевірити стан і параметри елементів машини, обладнання або установки, що взаємодіють з канатом, наприклад барабанів, шківів, направляючих роликів і т.д. щодо того, що вони знаходяться в рекомендованих межах.

6.3. Особливу увагу звернути на параметри та стан струмків блоків системи та струмків барабанів відповідної лебідки. Діаметр струмка повинен бути на 7,5% більше за номінальний діаметр каната. Його контроль здійснюється за допомогою спеціальних контрольних калібрів.

6.4. Забороняється використовувати канати за наявності зносу, порушення гладкості поверхні або невідповідності параметрів канавок шківів, блоків та барабанів.

6.5. Занадто вузькі струмки блоків деформуватимуть канат, порушуючи його структурну цілісність, що може призвести до передчасного виходу каната з ладу. Занадто великі струмки блоків створять недостатню опору, що призведе до збільшення контактних тисків та передчасного руйнування дротів канату.

6.6. Крок нарізки канавок на барабані лебідки повинен відповідати 1.15dк – для канатів діаметром до 10 мм, 1.12dк – для канатів діаметром до 20 мм та 1.11dк – для канатів діаметром більше 20 мм (dк – діаметр каната). У жодному разі фактичний діаметр каната не повинен бути більшим ніж крок нарізання канавок на барабані обладнання.

6.7. Кут розкриття між сторонами канавки повинен знаходитися в діапазоні від 45 до 60 °. Допускається кут розкриття від 30 до 45 ° тільки при кутах девіації менше 1 °.

6.8 Кути девіації при навивці каната на барабан повинні бути в межах від 0,5° до 2,5°. Слід обмежити кут девіації до 2,5° для барабанів з нарізкою та до 1,5° для гладких барабанів. При використанні некрутих, малокрутних канатів і паралельно звитих канатів (тобто канатів, в яких пасма і сердечник звиваються в канат за одну операцію) кут девіації повинен бути обмежений до 1,5 °.

6.9 Усі шківи мають бути відрегульовані. Опора шківа повинна підтримувати його рівне положення. Ходовий шків повинен бути на одній лінії з центром підйомного барабана. Для забезпечення зусилля, що обертає, і плавного обертання всі шківи повинні бути належним чином змащені.

6.10. Діаметр та кількість шківів у системі впливають на напрацювання каната. Термін експлуатації канатів, що працюють на шківах та лебідках, багато в чому залежить від правильно підібраних розмірів каната та правильного відношення діаметра барабана лебідки до діаметра каната Dб/dк. Стандарти різних умов експлуатації канатів зазвичай вказують мінімально допустимі значення Dб/dк.

6.11. Для закритого видобутку коефіцієнти Dб/dк зовсім інші ніж інших областей застосування і регламентуються відповідними стандартами.

6.12. Такий фактор, як швидкість, може вимагати збільшення співвідношення Dб/dк. Іноді приймається співвідношення Dб/dк нижче рекомендованої величини, але у разі слід очікувати зменшення терміну служби каната.

6.13. На лебідках з одношаровою навивкою на барабан рекомендується спіральне нарізування. При багатошаровій навивці рекомендується віддати перевагу барабанам з нарізкою Лебуса.

6.14. Залежно від напрямку звивки каната та напряму його намотування на барабан, деформація кручення в канаті може зменшуватися або збільшуватися. Необхідно підбирати канат таким чином, щоб у процесі намотування канат додатково підкручувався. При цій умові щільність звивки та пов'язаний з нею термін служби каната збільшується. Напрямок звивки має особливе значення для гладких барабанів. Вибір правильного спрямування каната є абсолютно необхідним для належного функціонування системи запасування. Використання каната з лівостороннім звиванням, коли має бути використаний канат з правостороннім звиванням (і навпаки) призведе до нарощування крутного моменту, який, у свою чергу, призведе до проблеми намотування та структурних пошкоджень каната. Напрямок намотування каната та напрямок обертання барабана лебедки повинен враховуватися, якщо інше не зазначено в інструкції виробника оригінального обладнання.

каната с левосторонней свивкой и каната с правосторонней свивкой

Направление намотки каната на барабан лебёдки

6.15. Канати мають бути намотані на барабан лебедки рівномірно. Перший ряд каната повинен намотуватись на барабан дуже щільно, без нахльосту та перетину наступних шарів, щоб канат не пошкоджувався при роботі.

6.16. З практичних міркувань, конструкції деяких вантажопідйомних механізмів можуть виявитися не в змозі задовольнити всі вимоги, що рекомендуються, що призведе до зменшення терміну служби каната. У зв'язку з чим необхідно частіше проводити обстеження каната.

6.17. Наважка каната може проводитися шляхом змотування його на барабан підйомної машини безпосередньо із заводської котушки або зі спеціальних лебідок (лебідок з приводом і гальмом, що служать для виконання основних робіт з навішування каната), на які попередньо перемотують канат із заводської котушки.

6.18. Вал барабанів із вагою каната понад п'ять тонн бажано встановлювати з підшипниками кочення, що значно полегшить процес перемотування.

6.19. Транспортний барабан з канатом необхідно розмістити так далеко від барабана лебідки або направляючого ролика наскільки це можливо для того, щоб звести до абсолютного мінімуму будь-який вплив кута девіації, що дозволить не допустити будь-яких небажаних впливів через кручення каната.

6.20. При запасуванні нового каната не допускається з'єднання старого та нового канатів, що мають різний напрямок звивки. З'єднання канатів, що мають різний напрямок звивки, призведе до кручення каната і розкручування пасм під навантаженням.

6.21. Для встановлення нового каната за допомогою старого каната рекомендується використовувати канатні захоплення "дротяна панчоха". Відкритий кінець "панчохи" повинен бути надійно прикріплений до каната за допомогою бандажу або альтернативно за допомогою відповідного затиску.

6.22. Допустимо з'єднувати кінці старого і нового каната за допомогою шматка каната з органічних матеріалів достатньої міцності, щоб не допустити кручення, що передається від старого каната новому. Якщо використовується дротяний канат, то це повинен бути тип каната, що чинить опір кручення або у такого каната повинен бути той самий тип і напрямок звивки, як і у нового каната. Якщо канат при заправці був закручений, це може призвести до його пошкодження або обертання крюкової обойми.

6.23. Винятково точне дотримання правил має бути при роботі з канатами на металевому осерді. Також, особливу увагу при навішуванні необхідно приділяти канатам паралельної та односторонньої звивки, так як вони більше схильні до розкручування.

6.24. При запасуванні каната вертлюг використовувати не повинен.

6.25. Перед заправкою каната в систему переконайтеся, що на його шляху немає перешкод у вигляді конструкцій або механізмів, які можуть пошкодити канат.

6.26. У процесі запасів ретельно контролюйте натяг каната.

6.27. Під час встановлення каната повинні бути збережені всі його параметри та характеристики, задані виробником.

6.28. Прикріплення каната до барабана має бути виконане таким чином, щоб при проходженні через отвір у циліндрі барабана він не деформувався гострими краями отвору. Кріплення кінців каната до барабана проводиться до спеціально передбачених на барабані пристроїв, що дозволяє закріпити канат не менше ніж у трьох точках.

6.29. При опусканні вільного кінця каната в стовбур шахти для з'єднання з підйомною судиною або противагою необхідно використовувати рамку для запобігання розкручування каната від власної ваги. При навішуванні каната забезпечити фіксацію ходового кінця каната від обертання навколо осі.

 

Основні вимоги до експлуатації сталевих канатів?

7.1. Правильне намотування, встановлення та поводження зі сталевим канатом значно подовжує термін його служби. Обслуговування, заміна, різання, навішування каната має проходити під наглядом компетентного співробітника підприємства, згідно з вказаними заходами безпеки праці, інструкціями виробника обладнання та наглядових органів.

7.2. Канати подвійної звивки з органічними сердечниками або з органічними серцевиною можуть використовуватися до максимального значення 100°C. Канати подвійної звивки з металевими сердечниками і канати одинарної звивки можуть використовуватися до 200°C, при цьому необхідно деяке зменшення навантаження, що гранично допускається, величина якої залежить від часу впливу високої температури і від діаметра дротів. При робочій температурі між 100°C і 200°C втрата міцності становить близько 10%. При температурах між 200°C та 300°C – 25%, між 300°C та 400°C – 35%. Тому за потреби слід провести консультації з виробником канату.

7.3. Експлуатація канатів в умовах низьких температур (менше -40°C) не вплине на міцність сталевих дротяних канатів, і в зниженні гранично допустимого навантаження немає необхідності. Однак, залежно від ефективності канатного мастила, при низьких температурах характеристики міцності каната можуть бути знижені. При експлуатації в температурних умовах нижче -40°C і вище 80°C слід застосовувати спеціальні канатні мастила.

7.4. Так як у початковий період експлуатації відбувається конструктивне подовження каната і перерозподіл напруг у канаті, то після навішування нового каната необхідно провести його обкатування та обтяжку. Обкатка та обтяжка каната повинна проводитися з поступовим збільшенням навантаження та швидкості. Це забезпечить поступову стабілізацію внутрішньої напруги в канаті і дозволить йому пристосуватися до робочих умов.

7.5. Рекомендується наступний режим обкатки каната: щонайменше 5 циклів. (цикл включає намотування каната на барабан лебідки і подальше його змотування) без навантаження, 5 циклів при навантаженні 10% від максимального зусилля при експлуатації, 5 циклів при навантаженні 20-30%, 5 циклів при навантаженні 50%, потім 5 циклів при навантаженні максимальному навантаженні, і на закінчення, намотати канат на барабан із зусиллям близько 10%). Повторення циклів з кожним навантаженням провадиться з поступовим підвищенням швидкості з мінімальною до номінальної.

7.6. Забороняється проводити обкатку та обтяжку канатів із граничним навантаженням або тим більше з перевантаженням.

7.7. Після навішування, обкатки та обтяжки канатів необхідно провести огляд канатів, місць кріплення і лише за відсутності відхилень допускається проводити їх експлуатацію у звичайному режимі.

7.8. У процесі експлуатації канатів слід стежити станом шківів, блоків, барабанів. Для нормального обертання вони мають бути справними та змащеними. Не допускати тертя каната про елементи конструкції, ґрунт тощо. Щоб уникнути пошкодження каната, де це необхідно, потрібне встановлення роликів, що підтримують або відхиляють.

7.9. При багатошаровій навивці на барабан рекомендується застосовувати канати з металевими сердечниками та канати з пластично обжатих пасм, які більш стійкі до роздавлювання та деформації.

7.10. Щоб зменшити зношування каната на локальних ділянках і, отже, продовжити термін експлуатації каната, ми рекомендуємо вкоротити канат після відпрацювання певного періоду, відрізавши шматок з кінця, прикріпленого до барабана лебідки. Таким чином, найбільш зношені ділянки канату зсуваються, поступаючись місцем неушкодженим ділянкам каната. Операція підрізування канатів, призначених для важких умов експлуатації, повинна проводитись з певною періодичністю, не чекаючи повного стирання каната.

7.11. При багатошаровому навивці вантажного каната на барабан рекомендується його використання на всю довжину (за винятком витки тертя). Якщо передбачається тривалий час використовувати лише частину вантажного каната, слід замінити його більш короткий.

7.12. Під час експлуатації необхідно виключити ослаблення та напуск каната.

7.13. Уникати дій, що викликають поперечні коливання каната при експлуатації.

 

Мастило сталевих канатів – вимоги?

8.1.Для захисту канатів від корозії та абразивного зносу в процесі експлуатації необхідно регулярно проводити мастило їх поверхні канатними експлуатаційними мастилами, допущеними до застосування в установленому порядку, попередньо очистивши їх від старого мастила та бруду. При цьому заборонено застосовувати розчинники та інші засоби для чищення.

8.2. Експлуатаційне канатне мастило має бути сумісним з початковим заводським мастилом. Не допускається використовувати неочищені або вживані мастила. Тип та спосіб нанесення мастила повинні забезпечувати рівномірне покриття всіх дротів каната тонким шаром.

8.3. Періодичність нанесення мастила повинна вибиратися виходячи з конкретних умов експлуатації та підтримки цілісності мастильного шару на поверхні каната (а для шахтних канатів – не рідше одного разу на місяць).

8.4. Під час оглядів канатів під коушем, затискачами тощо. Ці місця канатів також мають змащуватися.

 

ОГЛЯД КАНАТУ І ЙОГО ВІДБРАКУВАННЯ?

9.1. Стан каната та підйомного обладнання перевіряється перед початком кожної робочої зміни. Особливо ретельно перевірка виконується після позаштатних ситуацій, які могли призвести до пошкодження каната чи обладнання.

9.2. Канат повинен перевірятися по всій довжині, при цьому особливу увагу слід приділяти тим ділянкам, які є основними зонами руйнування. Надмірне зношування, обірвані дроти, деформація та корозія – звичайні ознаки руйнування.

9.3. У випадку, якщо канати працюють на барабанах або шківах, особливому огляду піддаються ділянки входу або сходу з жолобів при максимальних навантаженнях та ділянки, які протягом тривалого часу залишаються під впливом навколишнього середовища, наприклад, у зоні копрових шківів.

9.4. Інтервали проведення контролю та комплексного обстеження, а також критерії відбраковування повинні бути відповідно до вимог наступних норм (якщо не застосовується будь-який інший стандарт або керівний документ): Канати сталеві дротяні для кранів - ISO 4309; Канати сталеві дротяні для закритого видобутку - ISO 4309 або BS 6570; Канати сталеві дротяні для ліфтів - ISO/FDIS 4344; Канати сталеві дротяні для підвісних канатних доріг - prEN 12927-7; Канати сталеві дротяні для нафтогазової галузі - API RP54, API RP 9В.

9.5. Детальну інформацію про обслуговування, контроль, відбракування сталевих канатів можна знайти в перерахованих чинних європейських стандартах, а також у стандартах, встановлених регулюючими та наглядовими органами інших країн, в яких канати застосовуються.

9.6. Для оцінки безпеки подальшої експлуатації канатів використовують такі критерії:

а) характер та кількість обривів дротів, у тому числі наявність обривів дротів у кінцевих закладень, наявність місць зосередження обривів дротів, інтенсивність зростання кількості обривів дротів;

б) розрив пасма;

в) поверхневий та внутрішній знос;

г) поверхнева та внутрішня корозія;

д) місцеве зменшення діаметра каната, включаючи розрив осердя;

е) зменшення площі поперечного перерізу дротів канату;

ж) деформація у вигляді хвилястості, кошикоподібності, видавлювання дротів та пасм, роздавлювання пасмів, заломів, перегинів тощо;

з) пошкодження внаслідок температурного впливу чи електричного дугового розряду.

9.7. При зовнішньому огляді сталевий канат повинен мати видимих дефектів. Особлива увага при огляді звертається на те, щоб на канатах не було вузлів і петель, витріщення пасмів або перекручування, порваних пасм та окремих дротів, ознак поверхневого зносу.

9.8. Наявність зазору між пасмами в канатах з металевим осердям, що виступає між пасмами ворс від органічного сердечника в канатах з органічним сердечником, а також наявність в канатах без покриття одного або декількох оцинкованих дротів не є підставою для бракування каната. Канати з органічним сердечником можуть мати проміжки між пасмами, при цьому діаметр каната не повинен перевищувати граничних відхилень.

9.9. Бракування сталевих канатів, що знаходяться в роботі, проводиться за кількістю обірваних дротів на певній довжині.

9.10. Пориви дротів - це нормальне явище в експлуатації каната, що особливо часто зустрічається в кінці його терміну служби як результат зносу та втоми при згинанні. Локальний порив дротів може свідчити про механічну несправність устаткування.

9.11. Перед оглядом канат очищають від старого мастила, бруду та продуктів зносу. При огляді встановлюють ділянки каната, що мають найбільшу кількість обірваних дротів. Як правило, це ділянки каната, що зазнають найбільшої кількості перегинів на блоках і навіваються на барабан лебідки. Саме на цих ділянках каната необхідно визначити абсолютну кількість обірваних дротів.

9.12. Число обірваних дротів визначають візуально або дефектоскопії. Для зручності візуального підрахунку числа обірваних дротів канат слід трохи вигнути. При цьому не слід плутати кількість обривів дротів із кількістю кінців обірваних дротів, яких завжди вдвічі більше.

9.13. Кінці обірваних в процесі експлуатації зовнішніх дротів необхідно обов'язково видаляти з каната, шляхом їх згину знакозмінного плоскогубцями доти, поки дроти не зламаються глибоко в зазорі між двома зовнішніми пасмами. Неприпустимо залишати обірвані дроти, оскільки вони в процесі багаторазового проходження навантаженого каната через блоки будуть руйнувати сусідні дроти.

9.14. Кількість та місце розташування віддалених кінців обірваних дротів слід записувати в журнал для подальшого обліку їх при відбраковуванні каната за критерієм обірваних дротів.

9.15. Сталеві канати, на яких кількість обривів дротів на зазначеній довжині не досягла норми бракування або мають допустиме поверхневе зношування дротів, можуть бути допущені до подальшої експлуатації за умови ретельного спостереження за їх станом, скорочення періодичності проведення оглядів та оформлення відповідних записів.

 

Додаткові вимоги до сталевих канатів?

10.1. Інші вимоги щодо експлуатації сталевих канатів, наявність яких є обов'язковою умовою, встановлюються експлуатуючою організацією залежно від типу вантажопідйомного механізму, умов експлуатації та вимог стандартів.

10.2. Всі гарантії якості, експлуатаційних характеристик або придатності сталевого каната до використання, як явно виражені, так і очевидні. Завжди виходять з того, що зазначені величини міцності відносяться тільки до нового, не використаного канату, що даний канат використовується на справному обладнанні відповідної конструкції, що зберігання, обіг застосування та обслуговування канатів проводиться згідно з встановленими вимогами, з проведенням регулярних перевірок у період експлуатації.

10.3. Продавець, за жодних обставин не несе відповідальності за непрямий або випадковий збиток, або за наступні претензії, в тому числі, крім іншого, пов'язані з травмами, трудовитратами або втратами прибутку, що виникають через застосування зазначених виробів, або включення цих виробів як компонента до складу будь-яких інших виробів.

 

Консультація
від справжніх
професіоналів

Ми знаємо відповіді на усі питання про вантажопідйомне обладнання, яке ви завжди хотіли запитати, але боялися зробити це ))